Zes maanden reizen (van Madagaskar tot Zuid Korea); een terugblik!

18 maart 2019 stonden wij op het vliegveld, 2 backpacks en een enkeltje naar Madagaskar, dat was wat we hadden. Met veel tranen namen we afscheid van familie en vrienden, we hadden geen idee wat ons te wachten stond. In deze blog vertel ik:

Afrika en Azië it was..

Net voor dat we naar Madagaskar gingen kwamen we in contact met een Nederlandse man woonachtig in Kenia. Hij had een auto in Johannesburg (Zuid Afrika) staan die terug moest naar Nairobi (Kenia), een perfecte klus voor ons. Toen dit rond was kochten we een ticket van Madagaskar naar Johannesburg.

Wij hadden dus vrijwel niks van te voren uitgezocht of geboekt, maar kozen voor ultiem vrijheid. Meestal kozen we onze volgende bestemming door op Skyscanner.nl te kijken waar we het goedkoopste heen konden vliegen. Het enige land waar we beiden wel graag naar toe wouden, was Japan!

Mijn drie favoriete landen van deze reis:

Elk land heeft zijn mooie en minder mooie kanten. Dit waren mijn drie favoriete landen!

Madagaskar:

Madagaskar zal voor altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben. Het was totaal niet toeristisch.Toen wij er in maart waren, hebben wij nauwelijks toeristen gezien.

Het land is arm, maar de mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Madagaskar is zeer afwisselend en indrukwekkend, er is zoveel te doen en te zien. Ook de natuur en dieren zijn uniek en fantastisch om te zien. Dit was onze reisroute!

Japan:

De combinatie van heerlijke sushi, steden die vooruitlopen op zijn tijd en de mooie bergen in de Japanse Alpen, maakt Japan een perfect vakantieland. Japan blijft je verrassen; door de mooie landschappen, grote steden en natuurlijk de Japanners zelf.

Ik heb veel gezien van de wereld maar nog nooit een land waar mensen met zoveel respect omgaan met de natuur en elkander. Japan is super schoon, mensen dringen niet voor en het is rustig. Ben je in Japan? Ga dan eens op een drukke plek staan (zonder al te veel toeristen) en luister hoe weinig geluiden je hoort!

Dit was onze reisroute door Japan!

Namibië:

Dolfijnen spotten, de zonsopgang bekijken in de woestijn en met een biertje genieten van wilde dieren, dit gebeurde allemaal in Namibië. Dit land is zuid/west Afrika bleef mij verrassen en ik heb echt genoten.

Ga je naar Namibië? Ga dan zeker naar het Sossusvlei, Nationaal Park Etosha en vergeet niet een appeltaartje te eten in Solitaire. Ook Lüderitz bezoeken raad ik aan; vanuit hier bezochten wij Kolmanskop, een spookstad vol zand en gingen wij met een boot pinguïns, flamingo’s, zeehonden en dolfijnen in het wild te spotten!

Lees hier welke Nationale Parken in zuid en oost Afrika ik heb bezocht en welke ik het leukste vond!

Mijn minst favoriete land van deze reis:

In mijn ogen heeft elk land iets speciaals en bijzonder. Wat mijn minst favoriete land is, kan voor een ander fantastisch zijn. Ik heb mij in elk land vermaakt en een fijne tijd gehad maar als ik moet kiezen, is dit mijn minst favoriete land:

Zuid Korea:

Wij waren hier in september, herfst in Zuid Korea. De eerste anderhalve week heeft het elke dag veel geregend. Van een tropisch regenbuitje was geen sprake, maar het leek dagelijks op een Hollandse, regenachtige herfstdag. De laatste week klaarde het op en konden we meer naar buiten. Hoewel Jeju eiland erg mooi moet zijn, hebben wij door de regen er weinig van gezien. Maar daarentegen, fantastisch was de klim naar de top van Ulsan Bawi Rock bij Seoraksan. Deze klim maakte wij in de laatste week waarbij het heerlijk weer was.

Nog een reden waarom ik Zuid Korea als mijn minst favoriete land beschouw is omdat Zuid Korea een stuk vieser is dan Japan. Waar in Japan alles netjes en schoon is, kan het in Zuid Korea juist echt vies zijn en stinken. Als je vanuit Nederland komt zal dit wellicht helemaal niet zo opvallen, maar kom je net zoals ons net uit Japan, dan wel. Wel vond ik Zuid Koreanen opener en socialer dan Japanners.

Onvergetelijke reismomenten:

Een school in Madagaskar vierde feest!

We waren nog geen week in Madagaskar tot we door een klein dorpje reden waar we allemaal kinderen buiten zagen dansen. We stopten om te kijken wat ze aan het doen waren, het bleek dat dit dorp eindelijk schoon water had en de school dit aan het vieren was. Blijkbaar kwamen hier niet zoveel toeristen, want binnen een paar seconden waren wij de hoofdattractie.

Al snel kreeg in een microfoon in mijn hand gedrukt en stond er een grote, professionele camera voor mijn neus; of ik de kinderen iets kon vertellen over het watersysteem in Nederland.
De grote improvisatie show begon en mijn vriend en ik hebben ons achteraf kapot gelachen om mijn kansloze verhaal over het watersysteem in Nederland. Na mijn verhaal wou de hele school met ons op de foto’s, een paar meiden genoten van een fotoshoot met mijn vriend en de lokale bouwvakkers vroegen om een foto met mij.

Is dit onze automonteur??

Wij hadden met onze rondreis door zuid en oost Afrika heel veel last van autopech, het dieptepunt was dan ook dat onze auto uit viel in Zambia. We waren in het midden van helemaal, helemaal niets. Gelukkig stopten al snel drie jongemannen om ons te helpen, ze belde alle autogarages in de buurt en regelden dat er een automonteur onze kant op zou komen van één van de dichtstbijzijnde autogarages (90 kilometer verderop).

Na ruim anderhalf uur wachten kwam er een oude man onze kant op lopen, duidelijk iemand van de Masai stam, met weinig kleding en een plastic tasje (zie onderstaande foto). Deze man sprak geen woord Engels en begon onder onze motorkap te kijken, mijn vriend keken elkaar vragend aan; “is dit onze automonteur”?.

De lokale stamhoofd ging een paar meter verderop zitten, het bleek uiteraard niet de automonteur te zijn. Een half uur later kwam de automonteur, met het openbaar vervoer en een plastic tasje. Geen idee hoe, maar hij heeft de auto weer aan de praat gekregen.

De onderwaterwereld van Thailand

Mijn vriend en ik zijn echt waterratten. Wij konden dan ook niet wachten tot we onze duiklessen hadden in Koh Tao, Thailand. Na drie dagen duiken en leren hadden wij onze SSI (vergelijkbaar met PADI) behaald! Wij kunnen niet wachten om meer onderwaterwerelden te ontdekken.

Afrikaanse party in Arusha en de Full Moon Party in Thailand

In Nederland staat mijn agenda vaak vol met feestjes, uitgaan en festivals. Tijdens onze reis hebben veel minder gefeest maar een feest in Arusha en de Full Moon Party in Thailand waren voor mij onvergetelijk.

In Arusha kwamen wij met toeval op een lokaal feestje, buiten met voornamelijk Tanzanianen. Omdat wij toeristen waren, kregen wij in ruil voor een paar foto’s een grote fles lokale Gin cadeau en konden wij de hele avond gratis Gin drinken. Al snel werden wij meegenomen in het Afrikaanse feestgedruis en werd het een avond om niet te vergeten.

Op de Full Moon Party in Koh Phangan waren het voornamelijk de toeristen van over de hele wereld die het fantastisch mee maakte. Iedereen in nuonkleding met buckets vol cocktails, een goed recept voor een onvergetelijk feestje.

Berg beklimmen

Mijn vriend en ik zijn echt geen hikers, maar wij ontdekken graag onze grenzen. Zo klommen wij op Dune 45 in Namibië om de zonsopgang te bekijken, renden wij door de regenwoud van Ranomafana (Madagaskar) om maki’s te spotten, trokken wij twee dagen door de jungle in Chiang Mai (Thailand) en sloten wij onze reis af met een zware klim naar de Ulsan Bawi Rock in Zuid Korea. Hoewel het voor mij niet altijd makkelijk was, ben ik wel heel trots dat ik het heb gedaan. Het uitzicht was het meestal meer dan waard.

Minder leuke momenten:

We hebben echt een fantastische tijd gehad, maar het was niet altijd feest..

De auto van Johannesburg naar Nairobi kostte veel tijd en geld

Als je mij op Instagram al een tijdje volgt, dan weet je vast nog wel onze autopech avonturen tijdens onze reis van Johannesburg naar Nairobi. Gelukkig hadden wij de auto gehuurd en konden wij 60% korting krijgen op de huur plus de reparatiekosten declareren, toch was het vervelend. We hebben veel tijd verloren (ruim drie weken) doordat de auto in de garage stond en verloren het vertrouwen in de auto.

Wij waren erg blij en opgelucht toen we de auto, rinkelend en stomend, bij de eigenaar in Kenia hebben terug gebracht. De volgende keer dat we en auto op deze manier huren, doen we beter onderzoek. Ook zoeken we in het vervolg uit hoeveel de auto slurpt en of het benzine of diesel is, want een benzine auto die één op vier rijdt is echt geen pretje..

3x super bang!

#1 | Zo reden wij in Zambia (met de auto die we niet vertrouwden) naar een camping op vijf kilometer afstand van de hoofdweg. De weg naar de camping was vreselijk, het begon met een smal weggetje door de graanvelden en vervolgde naar een stenen weg vol grote keien en spleten in de weg. Wandelende takken, sprinkhanen en takken vlogen om onze oren, in totaal duurde het drie uur (over vijf kilometer!!). Toen we aankwamen bij drie kleine dorpjes (zonder officiële wegen) waren we echt klaar mee.

Op de camping waren geen andere gasten en we konden alleen contant betalen. Gelukkig hadden we voldoende geld voor één nachtje. De volgende dag reden we terug, ik moest daadwerkelijk huilen toen we de officiële weg weer zagen (na drie uur over 5 km), want ik serieus ongerust of we die ooit nog wel terug zouden zien.

#2 | Slapen tussen de hyena’s in Namibië. Tijdens onze rondreis met de auto door zuid en oost Afrika hebben we voornamelijk gekampeerd. op één van de mooiste campings in Namibië stonden wij alleen. De campingeigenaar woonde twee kilometer verderop en binnen 10 kilometer afstand waren zij de enige. Na het koken en eten besloten we buiten voor de tent te genieten van de mooie sterrenhemel. Totdat we hyena gejank van heel dicht bij hoorden. Om 19.00 uur kroop ik trillend tegen Bart aan in onze tent en ben ik in totale angst in slaap gevallen.

#3 | Bootje varen bij de Caprivi Game Park in Namibië tussen de krokodillen en nijlpaarden, wat hadden wij er in zin toen we een dag van te voren hadden geboekt. De volgende ochtend las ik bij het ontbijt horrorverhalen over bootje verhalen door nijlpaarden. Nijlpaarden zijn namelijk de meest dodelijke dieren voor mensen na muggen in Afrika. Hoewel ze vegetarisch zijn, kunnen ze van jou makkelijk voer maken voor de vissen.

Met de krantenartikelen nog vers in mijn geheugen klom ik het bootje, direct had ik grote spijt. De hele tocht heb ik mij krampachtig vast gehouden en zo zacht mogelijk geademd. De boottocht was fantastisch mooi, maar wat was ik bang!

En hoe nu verder?

18 september; precies een half jaar nadat we vertrokken, komen we terug naar Nederland. We hebben een huisje in Utrecht tot eind oktober en ons plan is om dan verder te reizen in Zuid Amerika. Waar en wanneer we heengaan weten we nog niet, maar dat we verder willen reizen is absoluut zeker. De komende twee maanden gaan we genieten met onze families en vrienden en sparen voor het vervolg van onze reis.

Met bloggen blijf ik gewoon doorgaan, je kunt dus nog een hoop leuke blogs verwachten de komende tijd. Heb je mijn blog al gelezen over mijn ervaring in de jungle van Chiang Mai, Thailand?