Filipijnen | Reisroute (18 dagen)

Yes, je ticket naar de Filipijnen is geboekt! En nu? Waar ga je heen? Met meer dan 7500 eilanden is het een zoektocht waar jij je vakantie het beste kan doorbrengen. De Filipijnen zijn een paradijs op aarde, met zijn witte stranden en azuurblauwe wateren. Een ultieme vakantiebestemming om door heen te trekken, waar je kunt snorkelen en duiken, de Iwahig Prison (gevangenis) te bezoeken en heerlijk te genieten. Dit was onze vakantieroute (scroll naar beneden voor meer details over onze reisroute of klik direct op de dag die je wilt lezen):

Dag 1 en 2: Manilla (advies voor hotel: The Grand Garden Hotel)

De eerste twee dagen verbleven we in de hoofdstad, Manilla. Hoewel het de planning was om hier één dag te verblijven, zaten we er twee dagen omdat onze vlucht naar Coron werd gecanceld wegens het slechte weer (dit gebeurd helaas vaker in de Filipijnen, houd hier rekening mee). In Manilla hangt veel smog, dit maakt het verblijf in deze grote stad onprettig. De eerste twee dagen hebben we veel op het vliegveld gestaan. Ook hebben we aardig wat uren doorgebracht in het zwembad boven op het hotel.

The Grand Garden Hotel ligt op circa 30 minuten rijden vanaf het vliegveld. Het is voorzien van een goed restaurant waar je heerlijk kunt eten en een goed ontbijt buffet. Het hoogtepunt van dit hotel is het zwembad op het dak met uitzicht over een groot deel van de stad. De laatste dag van onze reis hebben we Manilla ontdekt doormiddel van de Smokey Tours. Hier gingen we de sloppenwijken in, een indrukkende gebeurtenis. Lees meer hierover bij dag 18.

Dag 3: Coron

Op de derde dag konden we eindelijk vliegen van Manilla naar Coron (Busuanga airport). Het vliegveld is niet wat je gewend bent als Europeaan, ons bagage lag op de grond voor de ingang en na circa tien stappen in de aankomsthal sta je weer buiten. Vanaf het vliegveld in Coron gingen we met de tricycle (aanrader) naar Coron centrum, dit duurde circa 40 minuten. Als je denkt dat een tricycle voor circa 3 tot 4 mensen is, heb je het mis. Voor je het weet zit je met 6 tot 7 mensen, die onderweg zijn opgepikt, op een zelfgemaakte tricycle motor. Coron vonden wij verder geen bijzondere stad, voor ons was het vooral een op stap plek voor het nieuwe avontuur; op expeditie met Buhay Isla.

Tricycle in Coron stad, Filipijnen
Tricycle Coron, van Busuanga airport naar Coron stad, Filipijnen

Dag 4-5-6: Van Coron naar El Nido met Buhay Isla Expedition

Voordat wij op vakantie gingen, hadden wij besloten dat we graag wilden deelnemen aan een expeditietour. Er zijn meerdere bedrijven die een dezelfde meerdaagse tour/expeditie aanbieden (TAO, El Nido Paradise, Buhay Isla), wij hebben gekozen voor Buhay Isla omdat deze uit kwam qua planning en goedkoper was van prijs. We gingen dus 3 dagen/2 nachten met een groep van 16 mensen (voornamelijk Nederlanders) per boot van Coron naar El Nido reizen. Dit was mijn beste deel van mijn reis op de Filipijnen! Tijdens de tocht kwamen we langs de mooiste (on)bewoonde eilanden met parelwitte stranden en turquoise blauwe wateren. We gingen snorkelen tussen de mooiste vissen en kregen de hele dag door vers, Filipijns eten ’s Avonds, onder de sterren, vierden we het leven met een fles rum en vielen in slaap in een bamboehut. Meer informatie over de Buhay Isla Expedition lees je hier: ‘Buhay Isla Expeditie (van Coron naar El Nido)’.

Buhay Isla, Filipijnen

Dag 7-8: El Nido

Na drie fantastische dagen kwamen we aan in El Nido, hier verbleven we 2 nachten. Helaas werden wij ziek en hebben we niet alles van El Nido kunnen zien. Let op, in El Nido heb je een grote kans om ziek te worden. Bart en ik waren beiden super moe, daarnaast had ik waarschijnlijk een voedselvergiftiging. Wat het precies was, weten we niet. Wel hoorden we ook dat andere toeristen daar ziek waren geworden. Pas dus op in El Nido, sowieso met eten en het vervuilde water.

Dag 9: Port Barton

Vanuit El Nido gingen we met de bus naar Port Barton, de bus hebben we geregeld via ‘El Nido Boutique Artcafe’ in El Nido (hier is de WiFi ook erg goed!). De busrit was echt Aziatisch, wij vonden het niet heel prettig, met twee keer zoveel mensen als stoelen en half ziekjes was het heel erg uitzitten voor ons. De busrit duurde 5/6 uur. Port Barton is een heerlijke plek, waarbij je helemaal tot rust kan komen. Het strand is erg mooi en er worden diverse tours aangeboden. Ik raad je zeker aan om Port Barton mee te nemen in je reisroute op de Filipijnen!

Port Barton, Filipijnen, zonsondergang

Dag 10: Puerto Princesa (advies voor hotel: Blue Lagoon Inn&Suites)

Met een dezelfde bus als van El Nido naar Port Barton, gingen we van Port Barton richting Puerto Princesa. Puerto Princesa is een grotere stad, niet heel charmant. Wij hadden één vrije middag en besloten naar Iwahig Prison te gaan. Met de tricycle reden we in circa 45 minuten naar de gevangenis zonder muren. Waar je rond geleidt wordt door gevangen, waar ze dansjes voor je doen en je zelf gemaakt souvenirs uit de gevangenis mee naar huis kan nemen. Zoiets maak je niet vaak mee. Lees meer over mijn ervaring in deze open gevangenis in mijn blog; ‘Iwahig Prison in Puerto Princessa’.

Dag 11-12-13: Moalboal (advies voor hotel: Parrot Resort)

Met het vliegtuig vlogen we naar Cebu, daar gingen we met boot richting Moalboal. Moalboal is een leuk klein stadje met mooi water om te snorkelen. Dat hebben wij dan ook veel gedaan en zo spotte ik mijn eerste schildpad tijdens het snorkelen en natuurlijk ook de miljoenen sardienen. In Moalboal zitten leuke winkeltjes en restaurantjes, ook in de avonden hoef je je niet te vervelen dankzij diverse kroegjes en de karoakebar! Tijdens ons verblijf in Moalboal besloten we de Kawasan watervallen te bezoeken, dit zijn drie watervallen waar veel groepen canyoneering vanaf doen. Wij besloten om alleen de laagste waterval te bezoeken, wat erg tegenviel gezien de vele toeristen. De route lopen naar de waterval (circa 30 minuten) is wel erg mooi.

Kawasan waterval, Filipijnen

Dag 14-15-16-17: Bohol (advies voor hotel: Mithi Resort and Spa)

Per boot gingen we van Moalboal naar Bohol, na een beetje rondvragen was de opstapplaats makkelijk te vinden en de boot vertrok net. Wij waren de enige toeristen waardoor we veel bekijks kregen. Van het ene paradijs naar het andere, want wat een fijn hotel is Mithi Resort and Spa. Dit was by far de fijne (maar ook duurste) hotel die wij hebben gehad tijdens onze reis door de Filipijnen. Wat aan de duurder kant, maar daarvoor heb je wel een hele mooie hotelkamer en een infinity zwembad.

Infinityzwembad Bohol, Filipijnen

In Bohol hebben we een dag een scooter gehuurd en hebben we natuurlijk de Chocolat Hills bezocht. De tocht er naar toe was al helemaal de moeite waard, zo kwamen we langs de Bilar Man Made Forest (bos). De weg is ongeveer 2 kilometer lang en ligt vlak langs de plaatsjes Loboc en Bilar. Voor ons een complete, prachtige verrassing. Door de grote witte en rode mahoniebomen waan jij jezelf in een sprookjesbos.

De Chocolat Hills is een populaire toeristische plek op de Filipijnen, toen wij er waren was het dan ook erg druk. Natuurlijk zijn de Chocolat Hills niet van chocolade gemaakt, de hebben hun naam te danken aan hun chocolade bruine kleur in de maanden maart tot en met april. De entree was circa 50 pesos bij het uitkijkpunt Carmen, dan kun je een lange trap op om van de vele heuvels te genieten. Het gebied waar de heuvels zijn, is circa 50 km hectare groot met 1.268 heuvels!

Chocolat Hills, Bohol, Filipijnen

De mythe over de Chocolat Hills

Filipino’s hebben hun eigen theorieën over het ontstaan van de heuvels. Het verhaal gaat dat een onsterfelijke reus verliefd werd op een gewoon meisje. Na haar dood zijn de tranen van de reus in heuvels veranderd, zo is dit speciale landschap ontstaan.

Dag 18: Manilla (advies: Smokey Tours)

De vakantie zit er bijna op, we logeren weer in de City Garden Grand hotel en genieten nog even van het heerlijke weer in het zwembad. Voor we vertrekken moeten we nog één ding doen; de andere zijde van de Filipijnen bekijken. De afgelopen periode werden we verwend met de mooiste strand en beste uitzichten, maar de Filipijnen staan ook bekend om de vele armoede en vreselijke omstandigheden voor mensen die leven in deze armoede.

We hebben de Slum Tour gevolgd van de organisatie Smokey Tours. Een indrukwekkende tour door één van de armste wijken in Manilla. Door de lokale inwoner van de wijk (die betaald wordt door Smokey Tours) werden we lopend en met lokale vervoersmiddelen door Manilla geleidt. Het is zeer indrukwekkend om te zien in welke omstandigheden deze mensen moeten leven, waarbij ze geluk moeten hebben als er schoon water en elektriciteit hebben. We mochten een huis binnen, waar een familie met 6 personen woonden, leefden en sliepen op 1 vierkante meter. Maar ik zag ook vooral hele lieve en dankbare mensen, die ontzettend blij zijn met het geld wat ze krijgen via deze tours (100% wat Smokey Tours verdiend gaat namelijk weer terug de wijk in). Een familie boodt ons aan om rijst te eten, terwijl ze vrijwel niks hebben. Kinderen renden achter ons aan en wouden graag knuffelen en high fives geven. Het voelde niet als aapjes kijken en na mijn gevoel is een tour bij Smokey Tours een mooie manier om te leren en wat te doen voor de wijken.